TER APEL / EMMEN – De vakbond FNV trekt aan de bel over de groeiende agressie en overlast waarmee buschauffeurs te maken hebben op de routes tussen Ter Apel en Emmen. Vooral op de lijnen 72, 73 en 74 neemt het aantal incidenten de laatste weken fors toe. Volgens de bond voelen chauffeurs zich hierdoor steeds onveiliger en neemt de werkdruk toe.
Toenemende agressie in de bus
Chauffeurs krijgen regelmatig te maken met passagiers zonder geldig vervoersbewijs die weigeren te betalen. Vaak gaat het volgens FNV om asielzoekers uit zogenoemde veilige landen die verblijven in het aanmeldcentrum in Ter Apel. Zij zouden verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de incidenten.
“Er zijn collega’s die niet meer op deze buslijnen willen rijden,” zegt Dirk Visser, buschauffeur en FNV-kaderlid. “Alleen al de gedachte dat er weer iets kan gebeuren, zorgt voor spanning, angst en stress.”
Ook chauffeur Martijn Mulder herkent dit. Hij geeft bij de planning bewust de voorkeur aan vroege diensten. “De overlast is de belangrijkste reden. Ik ben niet de enige: steeds meer chauffeurs proberen de drukke momenten te vermijden.”
Afspraken uit 2022 niet nagekomen
De zorgen zijn extra groot omdat er in 2022 juist afspraken werden gemaakt om de veiligheid in het streekvervoer te verbeteren. Dat gebeurde na de stakingen in 2021, toen chauffeurs massaal hun werk neerlegden om aandacht te vragen voor dit probleem.
Die afspraken – vastgelegd in een veiligheidsconvenant tussen het Ministerie van Justitie, vervoerder Qbuzz, de provincies Groningen en Drenthe en de vakbonden – moesten garanderen dat chauffeurs veilig hun werk konden doen.
Maar volgens FNV-bestuurder Edwin Kuiper is daar in de praktijk weinig van terechtgekomen. “Begin augustus hebben we Qbuzz nog schriftelijk gewezen op het naleven van de veiligheidsmaatregelen, maar we zien nauwelijks verbetering.”
Gebrekkig toezicht en communicatieproblemen
Volgens de bond vallen er vooral ’s avonds pendeldiensten uit, waardoor de reguliere bussen vaker te maken krijgen met overlast. Ook is er te weinig toezicht bij stations en haltes. Tot overmaat van ramp is de directe communicatielijn tussen chauffeurs en toezichthouders afgeschaft, waardoor hulpverlening bij incidenten langer op zich laat wachten.
“Dat maakt de situatie onnodig gevaarlijk,” aldus FNV. “Juist in noodgevallen telt iedere seconde.”
Brandbrief en oproep tot actie
Om de druk op te voeren stuurde de vakbond een brandbrief naar Qbuzz, het Ministerie van Justitie en de Provinciale Staten van Groningen en Drenthe. Daarin roept FNV alle partijen op om snel om tafel te gaan en de gemaakte afspraken alsnog na te komen.
“Onze chauffeurs zijn het zat,” zegt Kuiper. “Pas wanneer toezeggingen worden nageleefd en veiligheid weer gegarandeerd is, keert de rust terug in de bus.”
Reactie Qbuzz
Niet alleen FNV, maar ook CNV trok vorige week al aan de bel. In reactie daarop liet vervoerder Qbuzz weten bezig te zijn om het snelle contact tussen chauffeurs en toezichthouders (boa’s) opnieuw in te voeren. “We proberen dit zo snel mogelijk weer operationeel te krijgen,” zegt een woordvoerder. Ook gaat Qbuzz in gesprek met betrokken partijen over de huidige problemen.