In het centrum van Steenwijk en omliggende tankstations is de prijs voor benzine plots opvallend laag. Waar de landelijke gemiddelde literprijs richting de € 2,00 liep, tanken automobilisten in deze regio al voor ongeveer € 1,72 per liter. Deze scherpe prijs is volgens experts het gevolg van een regionale “benzineoorlog” tussen tankstations.
Het fenomeen werd recent opgemerkt nadat een tankstation in de gemeente Steenwijkerland consequent aanzienlijk lagere prijzen hanteerde dan de concurrentie. Deze actie zette andere pomphouders in de omgeving aan om hun tarieven te verlagen om klanten te behouden. Zo ontstond een vicieuze cirkel waarin tankstations elkaar de loef afstaken in prijs. Zoals een pomphouder opmerkt: “Tankstations strijden hier met elkaar om de laagste prijs, daardoor is tanken hier goedkoper.”
Het prijsverschil is echter niet alleen regionaal interessant, maar ook internationaal: waar veel Nederlandse tankstations duurder zijn dan hun tegenhangers net over de grens, komt Steenwijk nu in de buurt van Duitse literprijzen. Door deze ontwikkeling hoeft de automobilist niet meer kilometers te rijden om voordelig te tanken.
Waarom juist Steenwijk?
Verscheidene factoren spelen een rol bij de lage brandstofprijzen in deze regio. Tankstations buiten de grote snelwegen of traditionele logistieke knooppunten hebben doorgaans lagere exploitatiekosten. In gebieden zoals Steenwijk kunnen die tankstations een agressiever prijsbeleid voeren. Onderzoek wijst uit dat tankstations langs snelwegen doorgaans hoger uitkomen qua literprijs vanwege hogere huurkosten en investeringen.
Daarnaast hebben consumentenapps en platforms die actuele pompprijzen tonen bijgedragen aan deze prijzenslag. Bestuurders kunnen gemakkelijk de goedkoopste literprijs vinden, wat tankstations motiveert om hun prijsstelling scherp te houden. In het geval van Steenwijk blijkt dat meer dan een passant fenomeen. Volgens berichten is de regio structureel onder het nationale gemiddelde gebleven, mede dankzij de concurrentie.

Impact voor de consument
Voor automobilisten betekent deze ontwikkeling dat tanken in Nederland niet per se duurder hoeft te zijn dan over de grens. Waar veel bestuurders gewend zijn de tank te vullen in Duitsland of België vanwege lagere accijnzen, biedt Steenwijk nu een alternatief dichter bij huis. Bij een literprijs van circa € 1,72 en een tank van 50 liter betekent dit al snel een besparing van tientallen euro’s ten opzichte van nationale gemiddelden.
Tegelijk is er wel een waarschuwing: niet alle pumpstations in de regio volgen deze trend. Prijzen kunnen sterk variëren per locatie, merk en tijdstip. Analyses tonen dat binnen regio’s al verschillen van tientallen centen per liter mogelijk zijn. Daardoor blijft het voor de consument verstandig om prijsapps raad te plegen en bewust te tanken op het moment dat de literprijs voordelig is.
Reacties vanuit de markt
In de brandstofsector wordt de situatie in Steenwijk gezien als voorbeeld van hoe lokale concurrentie het prijsniveau kan drukzetten. Tankstationhouders geven aan dat het aantrekkelijk is klanten aan zich te binden met lage prijzen, maar dat de marges daardoor kleiner worden. Voor sommige ondernemers is het een bewust strategische keuze geweest om prijsleider te worden in de regio.
Tegelijkertijd waarschuwen branche‐analisten dat dergelijke prijsdalingen mogelijk tijdelijk zijn. Als motorbrandstofprijzen (Olieprijs, accijnzen of macht van internationale leveranciers) opnieuw stijgen, kunnen stations die op marginale winsten opereren snel in de knel komen. Voor de consument geldt dan: de lage litertarieven kunnen ineens weer verleden tijd zijn.

Landelijk en grensoverschrijdend perspectief
De ontwikkeling in Steenwijk past in een bredere trend van prijsverschillen binnen Nederland zelf én ten opzichte van buurlanden. Historisch gezien tanken Nederlandse automobilisten over de grens om de lagere literprijs. In 2025 blijkt echter dat interne regionale verschillen steeds groter worden – sommige Noord‐ en Oost‐Nederlandse regio’s scoren systematisch als goedkoopste. Het is nog onduidelijk of andere regio’s dit voorbeeld gaan volgen of dat dit echt een unieke situatie is.
Voor overheden en beleidsmakers is de situatie interessant omdat ze laat zien dat prijsdruk niet alleen van accijnzen en wereldmarktprijzen komt, maar ook van lokale concurrentie en marktstructuur. Het roept de vraag op of deze prijslagen ook in andere sectoren herhaalbaar zijn en hoe consumenten hiervan maximaal voordeel kunnen hebben.
Terwijl automobilisten in het noorden van Nederland dus kunnen profiteren van deze gunstige literprijzen, blijft het voor veel anderen de moeite waard om scherp te blijven kijken. De pomp in Steenwijk bewijst dat een liter benzine in Nederland niet per se alsnog duurder hoeft te zijn dan aan de Duitse grens.













