ROTTERDAM – De elektronische tolweg op de Blankenburgverbinding (A24) zorgt nog altijd voor verwarring bij veel automobilisten. Sinds de opening in december vorig jaar kreeg al één op de vijf weggebruikers te maken met een betalingsherinnering of boete. In totaal zijn inmiddels zo’n 200.000 boetes opgelegd aan bestuurders die de tol niet op tijd betaalden.
De Blankenburgverbinding – officieel de A24 – vormt een belangrijke nieuwe schakel tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg, vlak bij de Rotterdamse haven. De weg is aangelegd om de drukke Beneluxtunnel te ontlasten, maar is ook de eerste snelweg in Nederland met een volledig digitaal tolsysteem zonder slagbomen of tolpoortjes.
Elektronische tol: snel, maar nog wennen
Sinds de opening op 7 december 2024 geldt voor automobilisten een elektronische tol van €1,51 per rit. Bestuurders kunnen dat bedrag vooraf of binnen 72 uur na de rit online betalen via de website van de RDW, of via apps zoals Flitsmeister. Voor vrachtwagens bedraagt de tol €9,13 per rit.
Het nieuwe systeem maakt gebruik van camera’s die kentekens registreren. Daardoor kunnen voertuigen zonder te stoppen doorrijden, wat files moet voorkomen. Toch blijkt de nieuwe methode voor veel automobilisten nog wennen.
“Het is een ander systeem dan een traditioneel tolpoortje, en dat vraagt tijd,” zegt Jan Strijk, directeur Tolheffing bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). “Het grote voordeel is dat de doorstroom goed blijft, maar sommige mensen beseffen niet dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor de betaling.”
1,9 miljoen ritten niet betaald
Uit cijfers van de RDW blijkt dat tot en met september ongeveer 9 miljoen ritten over de A24 zijn gemaakt. Bij bijna 1,9 miljoen ritten werd niet of niet op tijd betaald. Dat betekent dat 20 procent van de gebruikers de regels nog niet goed toepast.
Wie niet binnen 72 uur betaalt, ontvangt nu nog een kosteloze betalingsherinnering. Veel automobilisten interpreteren die herinnering echter verkeerd, zegt Strijk. “Sommigen denken dat het alleen een waarschuwing is, maar het is echt een uitnodiging om alsnog te betalen.”
Blijft betaling daarna alsnog uit, dan volgt een boete van €35. Sinds de opening heeft de RDW op die manier al ruim €7 miljoen aan boetegeld geïnd.
Nieuwe regels vanaf december
De overheid ziet de huidige boetegolf als een opstartprobleem, maar scherpt de regels dit najaar aan. Vanaf 7 december 2025, precies een jaar na de opening, vervalt de gratis herinnering.
Iedereen die dan niet op tijd betaalt, krijgt eerst een herinnering van €9, gevolgd door dezelfde boete van €35 als de betaling daarna nog steeds uitblijft.
“Er staan veel borden in de omgeving – niet alleen bij de tunnel zelf, maar ook al langs de toegangswegen,” benadrukt Strijk. “Wie ze mist, heeft pech. Maar het systeem werkt goed: we hebben een tolweg zonder files of oponthoud.”
De RDW kondigt aan extra matrixborden te plaatsen bij de tunnel om automobilisten te waarschuwen. Ook krijgen weggebruikers die binnen korte tijd meerdere boetes of herinneringen ontvangen, binnenkort persoonlijke brieven thuisgestuurd.
Waarom is de A24 een tolweg?
De aanleg van de Blankenburgverbinding kostte ruim 1,2 miljard euro. Omdat de overheid destijds niet het volledige bedrag kon bekostigen, werd gekozen voor tijdelijke tolheffing. De verwachting is dat de kosten binnen 20 tot 25 jaar zijn terugverdiend.
Daarna vervalt de tol en wordt de weg volledig gratis te gebruiken. De tolgelden worden nu beheerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en gebruikt voor aflossing van de bouwkosten en onderhoud.
Automatisch betalen populairder
Steeds meer automobilisten kiezen ervoor om zich te registreren voor automatische tolbetaling. Daarbij wordt het bedrag direct afgeschreven na elke rit. Volgens de RDW maakt inmiddels twee derde van de gebruikers van de A24 gebruik van deze optie.
Registratie is gratis en voorkomt boetes, maar vereist wel eenmalige aanmelding via de website van de RDW.
Nieuwe tolweg op komst
De Blankenburgverbinding is niet de enige plek in Nederland waar automobilisten tol moeten betalen. Vanaf 2031 komt er nog een e-toltraject bij: de A15 tussen Bemmel en Duiven (bij Arnhem). Ook daar zal gebruik worden gemaakt van hetzelfde digitale betaalsysteem zonder poortjes.
Tot die tijd blijft de A24 het proefproject dat moet aantonen dat elektronisch tolheffen in Nederland werkt — zolang automobilisten tenminste weten dat ze ook zélf moeten betalen.













