Vrachtwagenchauffeur komt klem te zitten onder berucht tunneltje: verkeer urenlang ontregeld in Zuid-Holland

In Zuid-Holland is afgelopen weekend een vrachtwagen met een te grote hoogte op het nippertje voorkomen dat hij vast kwam te zitten onder een tunnel. Het incident vond plaats nadat de chauffeur een afslag miste en koers zette op een smalle passage die duidelijk niet geschikt is voor zijn voertuig. Hoewel er geen direct contact tussen vrachtwagen en tunnelwand plaatsvond, werd het voertuig bij de ingang gestopt door beveiligingsbeambten van de wegbeheerder en afgevoerd om verdere escalatie en verstoring van het verkeer te voorkomen.

De combinatie van een lading die boven het kentekenplaatniveau uitsteekt en een vering die hoger stond dan gebruikelijk bleek voldoende om de automatische hoogte­detectie vóór de tunnelalarm te slaan. De verkeersbeheersing schakelde bliksemsnel in: het waarschuwingsbord lichtte op, de slagbomen gingen net niet dicht, waarna de chauffeur via een omleiding werd geleid. Dit type situatie wijst opnieuw op de structurele risico’s die bestaan wanneer hoogte-checks achterblijven, of wanneer chauffeurs routinematig tunnelpassages betreden zonder adequate controle van voertuigmaat.

De tunnelveiligheidsspecialisten van Rijkswaterstaat hebben laten weten dat dergelijke hoogtemeldingen niet alleen schade aan infrastructuur kunnen veroorzaken, maar ook grote verkeershinder opleveren. In Nederland gaat het jaarlijks om duizenden gevallen waarin tunnels worden afgesloten omdat een vrachtwagen te hoog is. Uit cijfers blijkt dat in een recent jaar ruim 9.700 keer een tunnel werd gesloten wegens een te hoge vrachtwagen, met daarbovenop honderden uren file- en congestion-schade. Een deel van de bestuurders negeert waarschuwingssystemen of onderschat de doorrijhoogte; soms speelt ook taalbarrière of onoplettendheid mee.

Het Europese maximum voor vrachtwagenhoogte ligt op vier meter. Het systeem in tunnels meet al enkele kilometers voor de daadwerkelijke tunnelpoort de hoogte van voertuigen. Wanneer de limiet wordt overschreden, treedt er automatisch een nederland­systeem in werking: een eerste detectiemeting activeert een knipperbord, een tweede meetpunt geeft een definitieve waarschuwing, en bij negeren volgt sluiting van de tunnel. Hierdoor komen ook andere weggebruikers in gevaar en ontstaan vaak langdurige files.

Volgens de wegbeheerder hangt veel van de veiligheid af van een correcte ladingzekerheid: geen lading boven de laadvloer, dekzeilen goed vast, en regelmatig controleren — vooral bij voertuigen die een vaste route volgen of meerdere tussenaankomsten hebben. In dit geval had de vervoerder mogelijk nagelaten de hoogte opnieuw te meten na een tussentijds laden, waardoor de marges ontspoord raakten.

Hoewel de directe schade in dit geval werd voorkomen, benadrukt Rijkswaterstaat dat de financiële en maatschappelijke impact fors kan zijn. Een vrachtwagen die echt vast komt te zitten in een tunnel kan leiden tot urenlange afsluiting, enorme verkeershinder en beschadiging aan tunnelwand of dakconstructie. Gemiddeld loopt de materiële schade per incident in de tienduizenden euro’s en de economische schade door vertraging en stilstand in de infrastructuur in de honderden miljoenen.

De betreffende vrachtwagen werd door Rijkswaterstaat begeleid uit het gebied en de chauffeur kreeg een waarschuwing. Of er een boete wordt opgelegd, wordt nog onderzocht; dergelijke overtredingen vallen onder het bevoegd gezag van politie en weginspecteurs. Eerder bleek dat minder dan 10 % van de hoogtemeldingen resulteert in een boete, wat tot kritiek in de Tweede Kamer heeft geleid: er is vraag naar striktere handhaving en hogere boetes om herhaling te ontmoedigen.

Voor veel logistieke bedrijven vormen dit soort incidenten een wake-up-call. Zij geven aan dat planning en routecontrole steeds scherper moeten worden, vooral wanneer ladingdimensies en voertuighoogtes binnen de marge blijven, maar de werkelijkheid afwijking vertoont. De incidenten tonen aan dat zelfs bij kleine overschrijdingen de consequenties groot kunnen zijn.

Het is aan vervoerders, chauffeurs en wegbeheerders om gezamenlijk betere preventie te organiseren, zodat tunnels zoals die in Zuid-Holland veilig en open blijven voor verkeer — zonder dat een te hoge vrachtwagen opnieuw het bottleneck wordt voor alle andere weggebruikers.

Gerelateerde Artikelen

Laat uw reactie hier achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Goed op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws, verdiepende verhalen en exclusieve updates direct in je inbox.

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

Unlock Premium Content!

Sign up for our
premium membership today.

Categorieën

    Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, exclusieve verhalen en deskundige inzichten rechtstreeks in je inbox. Word vandaag nog lid van onze community!

    Contact Informatie

    Heb je een vraag, tip of opmerking? We staan voor je klaar. 

    © 2025 Nieuws Arena. Alle rechten voorbehouden.