Albert Heijn verbijstert België met ‘7 halen, 2 betalen’: ‘Dit is nooit eerder gebeurd’

Albert Heijn verrast België met ‘7 halen, 2 betalen’: ‘Nog nooit vertoond’

Zeven meenemen, twee betalen. Albert Heijn België pakt uit met een actie die volgens de keten ‘nog geen enkele supermarkt eerder durfde’. Bij zestien producten krijgen klanten maar liefst vijf stuks gratis wanneer ze er twee kopen. „De ideale kans om de voorraadkast aan te vullen”, aldus Albert Heijn zelf. Maar zijn het werkelijk zulke ‘topdeals’ als beweerd wordt?

‘We dachten dat we alles al gezien hadden’, klinkt het verbaasd in de Belgische media. Toch doet Albert Heijn er ‘nog een schep bovenop’. Van maandag tot en met 9 november geldt bij zestien producten: zeven halen, twee betalen. Met andere woorden: bij aankoop van twee krijg je er vijf gratis bij – goed voor ruim 71 procent korting.

„Sinds onze komst naar België, veertien jaar geleden, staan we bekend om opvallende acties,” zegt woordvoerder Ann Maes. „Onze klanten weten dat ze dan echt goede deals kunnen scoren. Met deze actie ‘zeven halen, twee betalen’ verrassen we opnieuw met iets wat nog nooit is gedaan. Dé gelegenheid om de voorraad aan te vullen.”

Prijs per stuk telt
Bijna vijf jaar geleden lanceerde Albert Heijn al een ‘vijf halen, twee betalen’-campagne. Toen betrof het eerder een ludieke actie: vijf potten choco bij een broodrooster of vijf stronken witlof bij een pak ham.

Deze keer ligt het anders, zegt trendwatcher Gunther Devisch, oprichter van Promojagers.be. Hij volgt alle supermarktfolders op de voet en keek verbaasd op. „De actie ‘tweede gratis’ is bekend, soms ook 70 procent korting op het tweede artikel. Carrefour en Albert Heijn durven al eens met ‘twee plus drie gratis’ uit te pakken. Maar ‘twee plus vijf’? Dat is ongezien. Zoveel producten tegelijk met zo’n voordeel, dat zag ik nog nooit. Onze leden reageren massaal enthousiast.”

Zeven potten appelmoes of 56 wraps
De vraag is of klanten echt zitten te wachten op zeven potten appelmoes, vier kilo brood of tientallen wraps. Toch gelden de kortingen ook op populaire producten als Dash Platinum, Colgate-tandpasta en Dreft-vaatwastabletten.

‘Zeven halen, twee betalen’ klinkt verleidelijk, maar loont het echt? „Wie slim wil winkelen, vergelijkt best de prijs per eenheid,” tipt Devisch. „Je koopt tenslotte zeven stuks tegelijk.”

Hij maakte prijsvergelijkingen met andere supermarkten. „Voor sommige producten is het écht de moeite om komende week voorraad in te slaan,” zegt hij.

Samenwerking met fabrikanten
Zo’n megastunt kan enkel dankzij nauwe samenwerking tussen supermarkt en fabrikant, verklaart Ann Maes. „We kunnen dit alleen realiseren door samen een grote inspanning te leveren. In ons eentje zou dit onmogelijk zijn.”

Waarom zulke acties? „Het draait om marktaandeel,” zegt retailprofessor Pierre-Alexandre Billiet (Solvay Brussels School). „Supermarkten lokken nieuwe klanten met deze promo’s. Die kopen daarna meteen ook hun gewone boodschappen.”

Grote merken als Unilever, Procter & Gamble (Dash, Dreft) en Colgate-Palmolive investeren mee in zulke deals. „Als ze niet meedoen, kiezen de winkels voor een concurrent,” zegt Billiet. „Elke extra verkochte tube tandpasta is er één minder voor de rivaal.”

Van pannen tot keukenrollen
Promojagers-leden zijn vooral enthousiast over de Brabantia-pannen: zeven stuks voor de prijs van twee. „Je betaalt amper 8,29 euro per pan, terwijl dezelfde op Bol.com 27,50 euro kost,” aldus Devisch. „Je hebt dan wel zeven pannen, maar combineren kan. Ook de Nalys-keukenrollen zijn spotgoedkoop – zelfs Action kan daar niet aan tippen.”

‘Merken lopen schade op’
Retaildeskundige Billiet ziet echter een keerzijde. „Acties die vroeger zeldzaam waren, komen nu meerdere keren per jaar terug, vaak in dezelfde productgroepen. Wie koopt nog vaatwastabletten aan volle prijs? Zo maak je merken kapot.”

„Door de overvloed aan promo’s verdwijnt de meerwaarde van A-merken. Ze staan al onder druk en moeten daardoor steeds grotere kortingen geven.”

Concurrentie met Colruyt
De vraag is hoe concurrent Colruyt – bekend om zijn lage prijzen – zal reageren. „Ze zullen snel moeten volgen, of ze dat nu willen of niet,” verwacht Billiet.

Mogelijk verlagen andere ketens hun prijzen al deze week. Fabrikanten mogen zich op stevige gesprekken voorbereiden.

„Colruyt is internationaal gezien een kleine speler,” zegt Billiet. „Omdat die keten dagelijks de laagste prijs biedt, hebben ze minder ruimte om te stunten dan Albert Heijn, dat af en toe een grote promotie doet.”

Of er straks nog grotere acties volgen? Maes glimlacht. „Nee, dit soort uitzonderlijke promo’s doe je niet elke week. Maar aantrekkelijke aanbiedingen horen bij ons dna.”

Volgens Billiet is het laatste woord nog niet gezegd. „Omdat Colruyt altijd volgt, moet Albert Heijn blijven overtreffen. Waar dat eindigt? Misschien bij volledig afgeprijsde merken.”

Gerelateerde Artikelen

Laat uw reactie hier achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Goed op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws, verdiepende verhalen en exclusieve updates direct in je inbox.

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

Unlock Premium Content!

Sign up for our
premium membership today.

Categorieën

    Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, exclusieve verhalen en deskundige inzichten rechtstreeks in je inbox. Word vandaag nog lid van onze community!

    Contact Informatie

    Heb je een vraag, tip of opmerking? We staan voor je klaar. 

    © 2025 Nieuws Arena. Alle rechten voorbehouden.