In een dramatische wending tijdens de 2025 Las Vegas Grand Prix is de voorsprong van McLaren-coureur Lando Norris volledig weggeslagen nadat hij én zijn teamgenoot Oscar Piastri zijn gediskwalificeerd. De internationale autosportfederatie FIA constateerde dat beide McLaren’s een technische regelovertrêding begingen door een te grote slijtage van de bodemplank (‘skid-block’) — waardoor het team ineens in vrije val komt en zijn rivaal Max Verstappen van Red Bull Racing weer volop aanspraak maakt op het wereldkampioenschap.
Tegen alle verwachtingen in stond de race van start tot finish in het teken van Verstappen. Hij startte weliswaar achter Norris, die op pole position was gekwalificeerd, maar wist in de openingsfase bij bocht 1 de leiding te veroveren nadat Norris buiten de baan ging. Vanaf dat moment reed Verstappen finaal gecontroleerd naar de zege en zag het er even naar uit dat de titelstrijd in zijn nadeel werd beslecht.
Maar de aap kwam uit de mouw in de nasleep van de race: zowel Norris als Piastri werden opgeroepen door de FIA-stewards omdat bij de technische controle was geconstateerd dat de bodemplanken bij beide McLaren’s een dikte hadden van minder dan het voorgeschreven minimum van 9 millimeter. Volgens artikel 3.5.9 e) van het technische reglement moeten de plankelementen bij aanvang 10 mm dik zijn en na afloop mogen ze niet onder 9 mm uitkomen. Aangezien de regelruimte zeer beperkt is, kwam de diskwalificatie vrijwel direct als onvermijdelijk.
Lando goes defensive off the start! 👀
This is the moment that opened the door for Max Verstappen to take the lead in Vegas 💨#F1 #LasVegasGP pic.twitter.com/0CPR4FGnYv
— Formula 1 (@F1) November 23, 2025
Door de uitsluiting vervallen zowel het resultaat als de punten van Norris (oorspronkelijk tweede geworden) en Piastri (oorspronkelijk vierde). Voor Norris betekent dit dat zijn ooit zo comfortabele voorsprong in het kampioenschap drastisch is geslonken; hij blijft wel aan kop staan, maar met nog slechts 24 punten voorsprong op Verstappen en gelijk met Piastri in punten – en dat terwijl er nog twee Grand Prix-weekenden te gaan zijn, inclusief een sprintwedstrijd.
Voor Verstappen komt de timing van dit McLaren-falen als een geschenk. Door zijn overwinning – en door de diskwalificatie van zijn directe concurrenten – is hij weer volledig in de race voor de titel. Tot nu toe was hij het grootste deel van het seizoen in het achterveld aangeland wat betreft de titelstrijd, maar nu staat hij ineens zij aan zij met Piastri én met een reële kans om Norris nog in te halen. De maximale 58 punten die nog te verdienen zijn bij de laatste races geven hem dit seizoen dus alsnog uitzicht.
De technische gegenhanger van deze wending is net zo intrigerend als de sportieve consequenties. Slijtage aan de bodemplank onder een Formule 1-auto is geen kleinigheid: doel is enerzijds de veiligheid van de wagen en anderzijds het waarborgen van gelijke voorwaarden. In het verleden werd al eens een diskwalificatie uitgedeeld aan Lewis Hamilton, eveneens wegens overtreding omtrent de plankdikte. Dat de twee McLaren’s exact dezelfde technische overtreding begingen, wekt vragen op over het toezicht en de interne kwaliteitsprocedures binnen het team.
Sporttechnisch gezien kan deze gebeurtenis een kantelpunt zijn in het kampioenschap. McLaren leek voorafgaand aan de Grand Prix op weg naar het winnen van de titel voor het eerst in jaren, maar het lek is dus definitief boven water gekomen. Voor Verstappen en Red Bull breekt hiermee een tweede adem aan waarin hij de rol van achtervolger verandert in die van uitdager. De sfeer in het paddock is vrijwel meteen veranderd: waar Norris conform de verwachtingen leek door te kunnen marcheren, staat hij nu onder immense druk en moet hij bij de komende races foutloos presteren.
Tevens heeft deze diskwalificatie ook impact op het constructeurskampioenschap. McLaren moet niet alleen coureurspunten inleveren, maar ook het moreel en de indruk van onaantastbaarheid wankelt. Concurrenten ruiken hun kans. Voor het publiek is dit de dramatische spanning die het einde van een seizoen goud waard maakt: technisch drama, sportieve intrige en persoonlijk drama in één.
Max enjoyed those celebrations 👏🎉#F1 #LasVegasGP pic.twitter.com/uNawPxEKsH
— Formula 1 (@F1) November 23, 2025
Voor de komende races betekent dit dat de aandacht niet alléén uitgaat naar wie de snelste ronde rijdt of de beste strategie hanteert. Er komt nu ook een psychologische component volledig in beeld: hoe gaat Norris om met plotseling extra druk, hoe reageert Piastri op het falen van zijn team, en hoe gloednieuw is de mindset van Verstappen die zich opnieuw in het kampioenschap mengt? Eén ding is helder: er is geen ruimte voor fouten meer.
Met de laatste twee races voor de boeg – inclusief een sprintweekend dat extra punten biedt – zal elke beslissing, elke tiende van een seconde en elke technische controle nog meer gewicht krijgen. Niemand kan zich nu nog veroorloven om fouten te maken. Vooralsnog blijft Norris koploper in het kampioenschap, maar de voorsprong is fragiel. Voor Verstappen gloort opnieuw de kans op revanche en mogelijk zijn zoveelste titel. Het spektakel is nog lange niet voorbij.













