ROTTERDAM — Bij een tunnel in Rotterdam is een bluswateropslaginstallatie zodanig overgelopen, dat water op de rijweg kwam te staan en de tunnel deels moest worden afgesloten. Het incident zorgde voor flinke verkeershinder en zette hulpdiensten in actie om gevaar voor weggebruikers te beperken.
Wat is er gebeurd
De storing deed zich voor in de vroege ochtenduren. De bluswateropslag, bedoeld om bij brand voldoende waterdruk te leveren, raakte buiten zijn oevers. Het uitstromende water liep over de weg, waardoor het wegdek bij de tunnelglijbaan nat werd. Ook binnen de tunnel werden delen onder water gezet. Als gevolg daarvan werd de toegang tot de tunnel tijdelijk beperkt of afgesloten om te voorkomen dat voertuigen met lage bodemdoorsnede vast zouden komen te zitten of schade zouden oplopen.
Reactie van hulpdiensten en verkeer
Brandweer en weginspecteurs kwamen snel ter plaatse. De fronten werden afgezet, en verkeersregelaars begeleidden automobilisten om via alternatieve routes te rijden. Bestuurders werden gewaarschuwd via verkeersinformatiesystemen en borden langs de weg. De situatie leidde tot vertragingen in de regio, vooral tijdens de ochtendspits.
Werkploegen maakten pompinstallaties gereed om het overtollige water weg te pompen. Tegelijkertijd werden preventieve maatregelen genomen in het tunnelgedeelte om verdere overlast te voorkomen — bijvoorbeeld door gesloten barrières, waarschuwingssignalen en het langzaam afbouwen van het verkeer richting het getroffen gebied.
Dat ziet er niet goed uit in de #HeinenoordTunnel richting #Rotterdam. Er ligt water op twee rijbanen. https://t.co/45fciziZt0
— Davy (@Davy_670) September 26, 2025
Waarom liep de opslag over?
Een bluswateropslag is normaliter afgeschermd, zodat het water in noodgevallen ingezet kan worden zonder dat het wegdek of omliggende infrastructuur er hinder van ondervindt. In dit geval is vermoedelijk sprake van een defect klepmechanisme, een verstopte afvoer of een structurele storing in de waterbesturing van de installatie. Mogelijkerwijs was de druk van het systeem te hoog, of was de capaciteit van de opvang onvoldoende.
In technische handleidingen voor bluswatervoorzieningen wordt gewaarschuwd dat bij overdruk of bij onvoldoende afvoercapaciteit water via de laagste delen naar buiten kan treden. Dergelijke systemen moeten regelmatig worden getest en onderhouden om dit soort calamiteiten te voorkomen.
Gevolgen voor de verkeersveiligheid
Het natte wegdek in en rond een tunnel is een ernstig veiligheidsrisico. Snelheid, aquaplaning en beperkte grip kunnen leiden tot ongevallen. Ook het zicht kan verminderd zijn door opspattend water of condensatie binnen de tunnel. Daarom is het begrijpelijk dat de tunnel deels werd gesloten totdat de situatie onder controle was.
Verder kunnen achteraf structurele schade en slijtage optreden aan de tunnelwand, voegen, verlichting en kabelgoten door langdurige blootstelling aan water. Hermetingen en inspecties zijn nodig om te beoordelen of herstelwerkzaamheden noodzakelijk zijn.
Verwacht vervolg
Het is nu zaak dat de verantwoordelijke wegbeheerder en de dienst die de blusinstallatie onderhoudt, het incident grondig analyseren. Ze zullen moeten vaststellen wat de exacte oorzaak was — mechanisch defect, verstopte leiding, overbelasting of fouten in ontwerp. Daarna moeten corrigerende maatregelen én preventieve stappen worden uitgewerkt, zodat herhaling wordt voorkomen.
Binnen afzienbare tijd zal de tunnel weer volledig open gaan, nadat het water is weggepompt en de werking van de leidingen en pompen is gecontroleerd. Weggebruikers kunnen rekenen op inspanningen om het verkeer weer normaal te laten verlopen en de gevolgen van de afsluiting in te halen.
Ten slotte zal er ongetwijfeld aandacht gaan naar de rol van onderhoud, toezicht en beoordelingsprotocollen die ervoor moeten zorgen dat vitale infrastructuur zoals tunnels veilig blijft, zelfs bij onverwachte storingen en waterbelasting.
Op de A29 staat een flinke file voor de Heinenoordtunnel. Bestuurders moeten rekening houden met 45 minuten vertraging. 2 rijstroken zijn dicht omdat er water op het wegdek is gekomen.https://t.co/GmdwcStQxO
— Fred Vellekoop (@fredvell) September 26, 2025