Opvallende gele borden markeren het brede, beige pad dat door de nieuwbouwwijk Weespersluis loopt. “Rondje Gouw: Niet voor fatbike, e-bike, elektrische fiets”, staat erop. Toch zoeven bakfietsen en e-bikes in een constant tempo voorbij. Veel bewoners halen hun schouders op over het verbod. “Als je een beetje rekening houdt met elkaar, is er helemaal geen probleem.”
‘Luxeproblemen’, zegt bewoner Sunny
Sunny komt op een stevig tempo aangereden over het pad, waar ook andere borden aangeven dat het officieel een wandelroute is en dat fietsen slechts ‘te gast’ zijn. “Ik weet dat het eigenlijk niet mag,” zegt hij lachend. “Het gaat al dagen nergens anders over in de buurtapp. Het zijn wel luxeproblemen, hè.”
Volgens hem spelen de problemen vooral tijdens de spitsmomenten, wanneer ouders hun kinderen brengen en ophalen. “Dan is het druk, met allemaal kleintjes. Dan kun je hier natuurlijk niet gaan racen. Nu was het pad leeg, dus reed ik even door.”
Projectontwikkelaar grijpt in met borden en verkeersregelaars
De wijk is nog in ontwikkeling en projectontwikkelaar GEM Bloemendalerpolder heeft daarom nog zeggenschap over de paden. Na klachten uit de buurt plaatste de ontwikkelaar verbodsborden en zette verkeersregelaars neer om e-bikers, fatbikers en andere elektrische voertuigen te laten omrijden.
Maar dat liep uit de hand, vertelt Sunny. “Ze stuurden zelfs moeders met bakfietsen en kleine kinderen weg. Die moesten dan tussen de auto’s fietsen. Dat ging echt te ver.”
Na vragen van Het Parool heeft de projectontwikkelaar de instructies aangepast: bakfietsen worden nu gedoogd.
Fatbikes zorgen voor gevaarlijke situaties
Voor een stel met een labrador, dat liever anoniem blijft, is het verbod begrijpelijk. “Dit pad is een snelle route voor scholieren uit Muiden. Ze knallen hier met fatbikes vol gas overheen. Dat was soms echt gevaarlijk.”
Volgens hen ligt het probleem niet bij gewone e-bikes. “Bijna iedereen heeft tegenwoordig een elektrische fiets. Als je rekening met elkaar houdt, kan het prima samen.”
’Geen probleem zolang je even inhoudt’
Andy, op pad met zijn dochtertje op de step, ziet het net zo. “Als mensen even inhouden als ze een kindje zien, dan maakt het mij allemaal niet uit.”
Ook Anastacia, die wandelt met haar vijf maanden oude dochter, vindt gewone e-bikes geen probleem. “Maar fatbikes en scooters gaan soms echt te hard. Dat voelt niet veilig.”
Ondertussen blijkt het verbod op een zaterdag zonder verkeersregelaars weinig indruk te maken. Bakfietsen en e-bikes rijden in een constante stroom voorbij. Een jonge vader vat het bondig samen: “Wat ik van het verbod vind? Betutteling!”
Is het verbod eigenlijk wel legaal?
Daarover bestaat veel twijfel. De wet maakt geen onderscheid tussen elektrische en gewone fietsen, waardoor een verbod lastig te onderbouwen is. De gemeente Amsterdam, waar Weesp onder valt, lijkt verrast door de situatie.
“Dit mag officieel niet,” zegt een woordvoerder. “We gaan hierover in gesprek met de projectontwikkelaar.” Volgende week volgt een gesprek met buurtbewoners.
’Dit moest gebeuren’, zegt projectdirecteur
Projectdirecteur Fred Langeslag erkent in Het Parool dat het verbod mogelijk niet wettelijk houdbaar is. Toch vond hij ingrijpen noodzakelijk vanwege de onveiligheid en overlast. Er wordt gekeken naar alternatieven, zoals het weren van alle fietsen of het instellen van een maximumsnelheid van 15 kilometer per uur.













