DEN HAAG – Het kabinet wil dat alle kinderen tot 18 jaar verplicht een helm gaan dragen op elektrische fietsen. Dat besluit volgt na maandenlange discussie over fatbikes, die in veel gemeenten zorgen voor overlast en ongelukken. Minister Tieman van Infrastructuur benadrukt dat losse regels voor alleen fatbikes niet uitvoerbaar zijn.
Geen aparte regels voor fatbikes
De Tweede Kamer drong eerder aan op specifieke maatregelen voor fatbikes, maar volgens Tieman is dat juridisch en praktisch onmogelijk. Uit nieuw onderzoek blijkt dat fatbikes nauwelijks te onderscheiden zijn van andere e-bikes. Fabrikanten zouden regels bovendien eenvoudig kunnen omzeilen met software-updates of kleine technische aanpassingen.
“De verschillen tussen fatbikes en andere e-bikes zijn te klein om apart beleid op te baseren,” schrijft Tieman in een Kamerbrief. “Daarom kies ik voor een generieke maatregel: helmplicht voor alle minderjarigen op e-bikes.”
Toename van ongelukken
Volgens de minister is ingrijpen noodzakelijk. “In 2024 kwamen zes keer zoveel jongeren met ernstig hersenletsel op de spoedeisende hulp terecht na een ongeluk met een elektrische fiets,” aldus Tieman. De nieuwe regels zouden in 2026 wettelijk geregeld kunnen zijn en in 2027 ingaan.
Keurmerk en voorlichting
Naast de helmplicht werkt het ministerie samen met de branche aan een keurmerk voor veilige fietsen. Ook komen er extra voorlichtingscampagnes om ouders en jongeren bewust te maken van de risico’s. Een minimumleeftijd voor e-bikes ziet Tieman echter niet zitten, omdat dit volgens hem de ‘mobiliteitsvrijheid’ van kinderen te veel zou beperken.
Politieke spanning
Het is de vraag of de Tweede Kamer met de generieke helmplicht instemt. Een meerderheid van de partijen wil juist géén regels die alle e-bikes treffen, maar alleen fatbikes. “Wat ons betreft voert de minister gewoon uit wat de Kamer heeft opgedragen,” zei een Kamerlid van de PVV eerder.
Toch hoopt Tieman dat het nieuwste onderzoeksrapport de Kamerleden overtuigt. Ook adviesbureau Goudappel concludeerde dat generieke regels effectiever zijn dan losse maatregelen voor fatbikes.
“Generieke regels werken het beste,” zei onderzoeker Jeroen van Luyn. Hij wees daarbij op de invoering van de helmplicht voor snorfietsers, die het verkeer aantoonbaar veiliger maakte.