Maastricht – Een inwoner van Maastricht, Jeffrey genaamd, kreeg op één dag maar liefst zestien snelheidsovertredingsboetes nadat hij de grens overstak naar België om daar goedkoper te tanken. Hij reed in Lanaken over een traject waar sinds 1 september een nieuwe trajectcontrole actief is, zonder dat extra waarschuwingsborden zijn geplaatst.
Zestien boetes, meer dan 850 euro
Jeffrey stond er niet bij stil dat hij automatisch in de maalstroom van boetes terecht zou komen. Bij de trajectcontrole in de Tweede Carabinierslaan in Lanaken werden die dag 12.591 boetes uitgedeeld – van die grote stroom kwamen tientallen boetes terecht bij inwoners van Maastricht. Jeffrey kreeg er in één ruk zestien. De totale boetes lopen op tot boven de 850 euro.
Hij gaf aan oprecht geschrokken te zijn: “Ik schrok me werkelijk rot”, aldus een emotionele reactie. Hij had de grens overgestoken om te profiteren van lagere brandstofprijzen aan de Belgische kant, maar lette niet op de lokale snelheidsmetingen.
Werking van de trajectcontrole
De trajectcontrole in Lanaken werd op 1 september ingevoerd. Op dit stuk weg geldt een maximumsnelheid van 50 km/u, zoals al lange tijd het geval is — dit is geen nieuwe snelheidslimiet. Wat wel nieuw is: de verlengde handhaving via automatische metingen over een traject, én het ontbreken van extra waarschuwingsborden.
Burgemeester Marino Keulen van Lanaken verdedigt het beleid. Volgens hem is de snelheidslimiet al bekend en voldoende geafficheerd. Naar zijn mening is het niet nodig om extra borden te plaatsen uitsluitend omdat de trajectcontrole nu actief is. Het is volgens hem aan weggebruikers om zich aan de regels te houden.
Het is ook mogelijk dat bij de boeteberekening een correctie van 6 km/u wordt toegepast, een standaardmarge bij snelheidscontroles in België.
Gevolgen voor grenspendelaars
De zaak illustreert de valkuilen voor weggebruikers in grensregio’s die een stukje België inrijden, vaak zonder zich bewust te zijn van nieuwe controles. Wat leek op een voordelige tankbeurt, mondde uit in een financiële tegenvaller.
De situatie zet tevens druk op bewustwording: hoe goed zijn automobilisten op de hoogte van snelheidsregels, trajectcontroles en handhavingsmethoden in buurlanden?
Wat nu?
Jeffrey kan in beroep gaan tegen de boetes of onderzoeken of bezwaar mogelijk is op basis van omstandigheden (bijvoorbeeld onduidelijkheid over waarschuwing of registratie). Hij zal moeten aantonen dat hij niet bewust de limiet heeft overtreden in een zone die door hem niet als streng controlegebied werd ervaren.