Pakketje… met bijlage?! Bezorger stuurt klant ongevraagd foto van zijn geslachtsdeel

Een nietsvermoedende bestelling is voor een Nederlandse vrouw volledig ontspoord in een nachtmerrieachtige ervaring die ze zich nog lang zal herinneren. In plaats van enkel het bestelde pakketje te ontvangen, kreeg ze later die avond ook nog een ongevraagde verrassing van de bezorger: een foto van zijn geslachtsdeel, rechtstreeks in haar privé-inbox. Wat begon als een alledaagse bezorging, eindigde in een pijnlijk voorbeeld van digitale grensoverschrijding – en de verontwaardiging is groot.

Het slachtoffer, een jonge vrouw die anoniem wil blijven, had die dag gewoon een bestelling geplaatst. Niets geks, niets ongebruikelijks. Toen de bezorger voor de deur stond, verliep het contact ogenschijnlijk normaal. Geen verdachte opmerkingen, geen rare blikken. Ze nam het pakket aan, bedankte vriendelijk, en dacht er verder niet meer over na. Totdat ze die avond op haar telefoon keek en een bericht zag van een onbekend nummer. Wat ze daar aantrof, deed haar hart stilstaan: een expliciete foto van het geslachtsdeel van de bezorger, met als bijschrift: “Misschien vind je dit lekker?”

Verbijsterd en boos nam ze direct contact op met het bezorgbedrijf. De reactie? Teleurstellend terughoudend. In eerste instantie kreeg ze het standaardantwoord dat ze een klacht kon indienen via het contactformulier, waarna het “intern zou worden opgepakt.” Maar voor de vrouw was dit geen gewone klacht: ze voelde zich geïntimideerd, misbruikt en in haar privacy geschonden.

Wat dit incident zo schrijnend maakt, is dat het niet op zichzelf staat. Steeds vaker duiken er verhalen op over bezorgers die hun toegang tot huisadressen en persoonlijke gegevens misbruiken om klanten buiten werktijd te benaderen. Soms vriendelijk, soms flirterig – maar steeds vaker ook seksueel grensoverschrijdend. En dit roept grote vragen op over de veiligheid van klanten en de screening van personeel in de bezorgwereld.

De bezorgdienst in kwestie heeft inmiddels laten weten dat de bezorger in kwestie is “geschorst in afwachting van verder onderzoek”. Maar voor velen komt die maatregel rijkelijk laat. De klant heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie, die het incident onderzoekt onder de noemer ‘ongevraagde verspreiding van seksueel beeldmateriaal’. Een misdrijf dat sinds 2020 in Nederland expliciet strafbaar is gesteld, juist om dit soort situaties tegen te gaan.

Online zijn de reacties niet mals. Duizenden mensen reageren woedend, geschokt of vol ongeloof. Veel vrouwen delen soortgelijke ervaringen: van bezorgers die via WhatsApp ineens contact zoeken tot opmerkingen over uiterlijk, kleding of lichaam. “Dit gebeurt véél vaker dan mensen denken,” schrijft een gebruiker. “Het voelt alsof je huis, je veilige plek, ineens een doelwit is.”

De discussie laait opnieuw op: hoe goed worden bezorgers eigenlijk gescreend? En wat doet een bedrijf als een klant klaagt over dit soort gedrag? Veel bezorgdiensten werken met onderaannemers, freelancers of zzp’ers, waardoor de directe verantwoordelijkheid soms onduidelijk wordt. In hoeverre kunnen bedrijven garanderen dat hun medewerkers zich aan gedragsregels houden? En wat gebeurt er als ze dat niet doen?

Naast juridische gevolgen voor de dader, vragen veel mensen zich af of bedrijven niet meer kunnen doen aan preventie. Denk aan strengere controles bij aanstelling, verplichte gedragscodes, trainingen over klantcommunicatie, of technische beperkingen op het inzien van klantgegevens. Want hoewel de meeste bezorgers hun werk correct en respectvol uitvoeren, is één incident als dit al genoeg om het vertrouwen ernstig te beschadigen.

Voor het slachtoffer draait het inmiddels niet alleen om gerechtigheid, maar ook om erkenning. “Ik voel me machteloos. Deze man wist waar ik woon. Hij zag me, sprak me aan, en dacht blijkbaar dat hij daarna vrij spel had.” Ze geeft aan dat ze sindsdien minder op haar gemak is in haar eigen buurt en haar bestellingen liever op een afhaalpunt laat leveren.

Dit incident legt opnieuw bloot hoe de grenzen tussen privé en werk, tussen digitaal en fysiek, steeds vaker vervagen. Een bezorging is al lang niet meer alleen een pakketje aan de deur – het betekent toegang tot persoonlijke gegevens, locatie-informatie en zelfs directe interactie. En in verkeerde handen kan die macht worden misbruikt.

De bezorgdienst heeft inmiddels laten weten “zeer geschokt” te zijn door het incident en belooft “maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen”. Wat die maatregelen precies inhouden, blijft vooralsnog vaag. Ondertussen roepen consumentenorganisaties op tot meer transparantie en controle. Want als het vertrouwen in deze alomtegenwoordige dienstverleners afbrokkelt, raakt dat ons allemaal.

In een tijd waarin gemak en snelheid voorop staan, lijkt het bewaken van menselijke grenzen urgenter dan ooit. Een pakketje aan huis mag nooit het begin zijn van een nachtmerrie – en een telefoon mag nooit het kanaal zijn voor intimidatie. Wat voor de één misschien ‘een grapje’ of ‘een poging tot flirten’ is, is voor de ander een regelrechte schending van veiligheid en vertrouwen.

En dat moet stoppen. Punt.

Gerelateerde Artikelen

Laat uw reactie hier achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Goed op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws, verdiepende verhalen en exclusieve updates direct in je inbox.

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

Unlock Premium Content!

Sign up for our
premium membership today.

Categorieën

    Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, exclusieve verhalen en deskundige inzichten rechtstreeks in je inbox. Word vandaag nog lid van onze community!

    Contact Informatie

    Heb je een vraag, tip of opmerking? We staan voor je klaar. 

    © 2025 Nieuws Arena. Alle rechten voorbehouden.