Wie na het boodschappen doen een fout ontdekt op de kassabon bij Nettorama of Hoogvliet, krijgt voortaan het betreffende product gratis of ontvangt een waardebon. Deze afspraak hebben de supermarkten, die ook in Brabant vestigingen hebben gemaakt met de Consumentenbond, meldt de consumentenorganisatie.
De Consumentenbond trok in april al aan de bel na een steekproef waaruit bleek dat er regelmatig fouten stonden op kassabonnen bij diverse supermarkten. Hoewel de ketens beloofden dit te verbeteren, bleek uit een nieuwe controle in augustus dat de problemen bij Nettorama, Hoogvliet en DekaMarkt nog steeds veel voorkwamen. Vooral aanbiedingen werden vaak verkeerd afgerekend.
“Omdat we bij deze ketens te weinig vooruitgang zagen, hebben we ze gesommeerd de fouten te stoppen en aansprakelijk gesteld voor de schade die consumenten lijden,” zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Op basis daarvan hebben we nu aanvullende afspraken gemaakt, waaronder een prijsgarantie.”
Mysteryshoppers en nieuwe prijskaartjes
De betrokken supermarkten hebben toegezegd externe mysteryshoppers in te schakelen om de prijzen nauwkeuriger te controleren. Hoogvliet – met filialen in onder meer Den Bosch en Hedel – heeft daarnaast veel van de papieren reclameborden vervangen door elektronische prijskaartjes. Deze digitale labels moeten automatisch de juiste prijs tonen en fouten voorkomen.
Grote ketens eerder al in actie gekomen
Eerder constateerde de Consumentenbond vergelijkbare kassabonfouten bij Jumbo, Albert Heijn en PLUS. Bij deze grote ketens komen dergelijke fouten inmiddels nauwelijks meer voor. Begin dit jaar doneerden zij gezamenlijk 1,8 miljoen euro aan goede doelen, als symbolische compensatie voor gemaakte fouten in het verleden.
Nettorama, Hoogvliet en DekaMarkt hebben nog geen vergelijkbaar gebaar gemaakt. “Daarover gaan we binnenkort met hen in gesprek,” aldus Molenaar.












