Maandagochtend werd het slachtoffer aangetroffen in het ruim van een schip dat geladen was met aluminiumblokken. Hij werkte samen met collega’s toen het fatale ongeval gebeurde. Hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar konden niets meer doen om zijn leven te redden. De identiteit van het slachtoffer is nog niet vrijgegeven. Het havenbedrijf heeft aangegeven diep geraakt te zijn door het voorval.
Vorige incidenten: patroon bij Steinweg
Dit is niet het eerste ernstige ongeval bij Steinweg. In juni dit jaar kwamen twee medewerkers om het leven tijdens het lossen van stalen platen in het ruim van een schip. Twee andere medewerkers raakten zwaargewond bij dat incident. De Arbeidsinspectie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) hebben sindsdien onderzoek lopen naar de oorzaak en de veiligheidsmaatregelen binnen Steinweg.
Moeilijke berging, onderzoek gaande
De berging van het slachtoffer op de Botlek Terminal blijkt complex. Het schip ligt diep en er is sprake van hoogteverschil in het ruim, wat de hulpdiensten voor logistieke uitdagingen stelt. De politie onderzoekt wat precies mis is gegaan en bevelen een onderzoek door de Arbeidsinspectie af. Het havenbedrijf geeft aan volledige medewerking te verlenen en steun te bieden aan collega’s en nabestaanden.
Reacties en veiligheidsvraagstukken
C. Steinweg Group spreekt van grote verslagenheid en zegt dat het alles op alles zet om getroffenen en personeel te ondersteunen. Vakbonden en veiligheidsinstanties reageren geschokt en herhalen hun zorgen over de veiligheid op terminals en in scheepsruimen. Er klinkt steeds vaker kritiek dat er onvoldoende maatregelen zijn genomen om herhaling te voorkomen.
Risico’s in de haven: zwaar werk in gevaarlijke omstandigheden
Het lossen van zware materialen in het ruim van schepen blijft gevaarlijk werk. Stalen platen, aluminiumblokken en andere ladingen vormen een risico wanneer ze verschuiven of onvoldoende gezekerd zijn. In eerdere incidenten bleek dat het gewicht van lading, slechte communicatie of onvoldoende veiligheidsinstructies vaak een rol spelen.
Verwachting en vervolg
De Arbeidsinspectie zal nader onderzoek doen naar de omstandigheden van dit nieuwe ongeval. De Onderzoeksraad voor Veiligheid kan ook worden ingeschakeld om te beoordelen of structurele veiligheidsproblemen in de Rotterdamse haven aangepakt dienen te worden. Zowel Steinweg als betrokken autoriteiten hebben beloofd open en snel te communiceren zodra er meer duidelijk is.