In Rotterdam circuleren sinds gisteren beelden van een eindexamenstunt op de Thorbeckeschool. Waar de chaos van zo’n stunt meestal snel weer opgeruimd is, laten deze videobeelden vooral iets anders zien: een leraar die tijdens het lesgeven door leerlingen met een ei wordt bekogeld. Het incident roept vragen op over respect, werkdruk en vooral de aantrekkelijkheid van het beroep in een tijd waarin het onderwijs al met grote tekorten kampt.
Lerarentekort nijpend in grote steden
Dat er een structureel tekort aan leraren is, is al langer bekend. Voor het huidige schooljaar wordt het landelijke tekort in het primair onderwijs geschat op ruim 7.700 voltijdsbanen, zo’n 8,1 procent van de totale werkgelegenheid. In het voortgezet onderwijs gaat het om ongeveer 3.800 banen, oftewel 5,1 procent. Vooral in de grote steden – waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere – zijn de problemen voelbaar en loopt de werkdruk verder op.
Een vak dat steeds zwaarder wordt
Voor veel jongeren klinkt het beroep leraar aantrekkelijk: gegarandeerd een baan, zekerheid en een kans om kennis over te dragen. Maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger. Het onderwijs staat niet alleen onder druk door hoge werkdruk en grote klassen, ook sociale problemen en wangedrag in de klas spelen een rol. Het incident in Rotterdam – waarbij een docent midden in de les met een ei werd geraakt – laat zien dat de uitdagingen soms letterlijk op het bord van de leraar belanden.
Symptomatisch voor de bredere crisis
Of de Thorbeckeschool naar aanleiding van de beelden een spoedoverleg houdt, is nog niet bekend. Duidelijk is wel dat dergelijke incidenten de aantrekkelijkheid van het beroep niet vergroten. Terwijl scholen dringend nieuwe krachten nodig hebben, worden de drempels voor starters en zij-instromers juist hoger.
Het incident in Rotterdam staat daarmee niet op zichzelf, maar symboliseert de bredere problematiek waar het Nederlandse onderwijs mee worstelt: een tekort aan handen, oplopende werkdruk en steeds vaker een gebrek aan respect voor de mensen die dag in dag uit voor de klas staan.