Te grote auto? In deze gemeente mag je na 18.00 uur nergens meer parkeren – zelfs niet bij je eigen huis

In de Brabantse gemeente Loon op Zand is deze zomer een omstreden maatregel ingevoerd die bij veel inwoners en ondernemers voor verbijstering zorgt. Wie een te grote auto bezit – zoals een bestelbus, pick-up of verhoogde bedrijfswagen – mag deze vanaf 18:00 uur niet meer parkeren binnen de bebouwde kom. Dat verbod geldt niet alleen voor de openbare weg, maar zelfs voor de eigen oprit of het eigen terrein van bewoners. De regel, vastgelegd in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), leidt tot verzet, juridische vragen en stevige discussies in de gemeenschap.

Wat houdt de regel precies in

De gemeente richt zich op voertuigen die langer zijn dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter, inclusief eventuele dakkoffers of andere vaste onderdelen. Voor deze voertuigen geldt een parkeerverbod binnen woonwijken van maandag tot en met vrijdag tussen 18:00 en 08:00 uur, en het gehele weekend. Alleen op bedrijventerreinen zoals Vosdonk mag nog geparkeerd worden buiten deze tijden. Overtreders riskeren een boete of zelfs het wegslepen van hun voertuig.

Ook eigen terrein is verboden

Wat deze regel uniek en omstreden maakt, is dat hij niet stopt bij de openbare weg. Zelfs wie een eigen oprit of privéparkeerplaats heeft, mag daar zijn grote voertuig niet meer neerzetten tijdens de verboden uren. Dat druist voor veel bewoners in tegen het gevoel van eigendomsrecht. Wie grond bezit, zou daar naar eigen inzicht gebruik van mogen maken – maar in Loon op Zand gaat de gemeente nu verder dan in vrijwel alle andere Nederlandse plaatsen.

Bewoners in verwarring

Voor veel inwoners komt de maatregel als een klap uit het niets. Zo werd bewoner Fred aangesproken op het feit dat zijn pick-up niet meer op zijn oprit mocht staan na zessen. “Ik dacht dat het een vergissing was,” zegt hij. “Maar het bleek echt zo te zijn. Ik moet nu ’s avonds ergens anders heen rijden om mijn auto legaal te kunnen stallen.” Op sociale media leidt het verbod tot verontwaardigde reacties en onbegrip. Bewoners stellen vragen als: wie heeft dit bedacht, en waarom moet ik mijn eigen terrein leeg houden voor de gemeente?

Waarom deze maatregel is ingevoerd

De gemeente verdedigt het besluit met een beroep op verkeersveiligheid, zichtlijnen in woonwijken en leefbaarheid. Grote voertuigen zouden trottoirs blokkeren, het uitzicht belemmeren bij uitritten en voor gevaarlijke situaties zorgen bij drukke straatjes. Ook stellen sommige bewoners dat bedrijfswagens in woonstraten zorgen voor een rommelige uitstraling en overlast. Door de regels op te nemen in de APV krijgt de gemeente juridische ruimte om op te treden – en die wordt nu voor het eerst actief benut.

Ondernemers de dupe

Voor ondernemers die hun werkbus mee naar huis nemen, is de maatregel problematisch. Niet iedereen heeft een mogelijkheid om zijn voertuig op een bedrijventerrein te parkeren. Bovendien moeten sommigen ’s ochtends vroeg op pad, of juist laat in de avond terugkeren, wat het logistiek extra lastig maakt. Klusbedrijven, installateurs, hoveniers – allemaal vragen ze zich af hoe ze hiermee om moeten gaan. Voor veel kleine zelfstandigen is de bedrijfswagen niet alleen een voertuig, maar letterlijk een rijdend kantoor en opslagruimte.

Handhaving en ontheffing

Volgens de gemeente zijn ontheffingen mogelijk, maar deze worden zeer beperkt verleend. Alleen in bijzondere situaties of bij tijdelijke werkzaamheden kunnen bewoners of bedrijven een vergunning aanvragen om een groot voertuig te parkeren op een plek waar het normaal verboden is. Automatische vrijstellingen zijn er niet, en de aanvraagprocedure is complex. Dat leidt tot frustratie bij burgers die zich juist keurig aan de regels willen houden, maar tegen een muur van bureaucratie aanlopen.

Juridische twijfel over opritverbod

De regel roept ook juridische vragen op. Is het wel toegestaan om parkeren op eigen terrein te verbieden, als het voertuig zelf legaal is? Juristen wijzen erop dat gemeenten in principe vergaande bevoegdheden hebben binnen hun eigen grondgebied via de APV, maar dat dit niet oneindig is. Als bewoners kunnen aantonen dat het verbod onevenredig ingrijpt op hun eigendom of woongenot, kan een rechter alsnog ingrijpen. De kans bestaat dat de regel in de toekomst wordt aangevochten, zeker als de onvrede verder oploopt.

Uniek in Nederland

Hoewel meerdere gemeenten regels kennen voor het parkeren van grote voertuigen in woonwijken, is Loon op Zand één van de weinige plaatsen waar zelfs de eigen oprit geen veilige haven meer is. In plaatsen als Culemborg, Wijchen en Zoetermeer gelden vergelijkbare restricties, maar eigen terrein blijft daar doorgaans buiten schot. Loon op Zand kiest dus bewust voor een hardere lijn – tot verbazing van bewoners en experts.

Wat betekent dit voor de toekomst

De maatregel in Loon op Zand kan een precedent vormen voor andere gemeenten die kampen met parkeerdruk, verrommeling of klachten over bedrijfswagens in woonstraten. Tegelijk is de maatschappelijke weerstand groot, en zal de gemeente zich moeten verantwoorden voor het beleid als juridische procedures worden aangespannen of landelijke partijen zich gaan bemoeien. Voor nu heerst er vooral verwarring, frustratie en ongeloof in de straten van de gemeente. Want wat heb je nog aan een eigen oprit, als je er je auto niet meer op mag zetten?

Gerelateerde Artikelen

Laat uw reactie hier achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Goed op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws, verdiepende verhalen en exclusieve updates direct in je inbox.

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

Unlock Premium Content!

Sign up for our
premium membership today.

Categorieën

    Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, exclusieve verhalen en deskundige inzichten rechtstreeks in je inbox. Word vandaag nog lid van onze community!

    Contact Informatie

    Heb je een vraag, tip of opmerking? We staan voor je klaar. 

    © 2025 Nieuws Arena. Alle rechten voorbehouden.