Uitgelekte Prinsjesdagplannen zetten streep door BBB-belofte

Nieuwsarena – Leestijd: 4 minuten

De Prinsjesdagplannen zijn opnieuw voortijdig uitgelekt en zorgen ditmaal voor veel commotie in de landbouwsector. Uit de stukken blijkt dat de langverwachte terugkeer van rode diesel, jarenlang gepresenteerd als het politieke “kroonjuweel” van de BoerBurgerBeweging (BBB), niet doorgaat. Het kabinet zet een streep door de maatregel die boeren en tuinders een belastingvoordeel zou geven.

Wat is rode diesel?

Rode diesel was jarenlang een accijnsvrije brandstof die specifiek voor de landbouw en sommige andere sectoren beschikbaar was. Het voordeel zat hem in de lagere belastingen, waardoor bedrijven goedkoper konden draaien. In 2013 werd de regeling afgeschaft, ondanks felle kritiek vanuit de agrarische hoek. Sindsdien heeft BBB zich hard gemaakt voor een herinvoering, als symbool voor erkenning en steun aan boeren.

Politiek pijnpunt voor BBB

Voor BBB is het schrappen van rode diesel een gevoelige nederlaag. De partij heeft dit punt tijdens de verkiezingscampagnes meermaals als speerpunt naar voren gebracht. Lijsttrekker Caroline van der Plas noemde het eerder “een van de belangrijkste concrete maatregelen waarmee we boeren echt vooruit kunnen helpen”.

Door het besluit van het kabinet lijkt BBB dit kroonjuweel te verliezen. Insiders melden dat de partij intern al overleg voert over hoe hier politiek op te reageren. Het risico bestaat dat BBB-kiezers zich bekocht voelen, nu een van de belangrijkste beloftes niet wordt ingelost.

Argumenten van het kabinet

Volgens Haagse bronnen liggen er meerdere redenen achter het besluit om rode diesel niet opnieuw in te voeren:

  • Milieu en klimaat: verlaging van accijnzen op diesel staat haaks op klimaatdoelstellingen en de transitie naar duurzame energie.

  • Europese regels: de regeling zou in strijd kunnen zijn met Europese afspraken over accijns en staatssteun.

  • Kosten: een fiscale vrijstelling zou de schatkist honderden miljoenen euro’s per jaar kosten, geld dat volgens het kabinet elders harder nodig is.

Een woordvoerder benadrukt dat er wel wordt gekeken naar alternatieve vormen van lastenverlichting voor de agrarische sector, maar rode diesel maakt daar geen onderdeel van uit.

Reacties uit de sector

De eerste reacties vanuit de landbouwsector zijn kritisch. LTO Nederland noemt het “een gemiste kans om boeren perspectief te bieden”. Ook onder individuele boeren heerst teleurstelling. “We hadden hoop dat rode diesel terug zou komen, zeker omdat BBB dat zo vaak beloofd heeft. Dit voelt als een klap in het gezicht,” aldus een melkveehouder uit Brabant.

Tegenstanders van de maatregel, vooral vanuit de milieubeweging, reageren daarentegen opgelucht. Zij wijzen erop dat fiscale voordelen voor fossiele brandstoffen niet meer van deze tijd zijn. “Boeren moeten geholpen worden bij verduurzaming, niet met goedkope diesel,” zegt een woordvoerder van Milieudefensie.

Vervolg en officiële presentatie

De definitieve plannen worden pas op Prinsjesdag, dinsdag 17 september, officieel gepresenteerd. Toch lijkt de koers duidelijk: de terugkeer van rode diesel is van tafel. Of dit besluit nog politieke gevolgen zal hebben voor BBB en de steun onder boeren, moet de komende weken blijken.

Gerelateerde Artikelen

Laat uw reactie hier achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Goed op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws, verdiepende verhalen en exclusieve updates direct in je inbox.

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

Unlock Premium Content!

Sign up for our
premium membership today.

Categorieën

    Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, exclusieve verhalen en deskundige inzichten rechtstreeks in je inbox. Word vandaag nog lid van onze community!

    Contact Informatie

    Heb je een vraag, tip of opmerking? We staan voor je klaar. 

    © 2025 Nieuws Arena. Alle rechten voorbehouden.