Vertraging salarisbetalingen door grote storing bij banken

AMSTERDAM – Donderdag hebben Nederlandse banken urenlang last gehad van een grote storing waardoor girale betalingen vertraging opliepen. Als gevolg daarvan hebben veel mensen hun salaris, uitkering of toeslag niet op de verwachte dag ontvangen. De storing is inmiddels verholpen, maar de gevolgen zijn nog merkbaar. Dat bevestigt de Betaalvereniging Nederland na berichtgeving van NU.nl.

Problemen tijdens gepland onderhoud

De oorzaak van de storing lag bij het Franse betaalbedrijf Worldline, dat een belangrijke rol speelt in de verwerking van interbancaire betalingen in Nederland. Tijdens gepland onderhoud aan hun systemen ging donderdagochtend iets mis, waardoor betalingen niet goed werden doorgestuurd naar de banken.

De storing begon rond acht uur ’s ochtends en duurde tot ongeveer één uur ’s middags. In die periode konden betalingen wel worden aangeboden, maar werden ze niet direct verwerkt. Daardoor ontstond een flinke achterstand in de transactieverwerking.

Vertraagde salarisstortingen en toeslagen

Voor veel Nederlanders kwam het moment bijzonder slecht uit: de 23ste van de maand is traditioneel de dag waarop salarissen, uitkeringen en toeslagen worden gestort. Door de storing bleven deze bedragen bij veel banken later dan normaal op rekeningen verschijnen.

“Het is een ongelukkige samenloop van omstandigheden,” zegt een woordvoerder van de Betaalvereniging Nederland. “Juist op zo’n drukke betaaldag zorgt zo’n technische fout ervoor dat veel mensen schrikken als hun salaris niet op tijd binnenkomt.”

Op sociale media deelden klanten van verschillende banken hun frustratie over het uitblijven van hun betaling. Vooral klanten van ING, Rabobank, ABN AMRO en SNS meldden dat ze hun salaris of toeslag later ontvingen dan gewoonlijk.

Achterstand langzaam weggewerkt

Hoewel de storing om 13.00 uur was opgelost, duurde het nog uren voordat de betalingsachterstand volledig was weggewerkt. Donderdagavond waren veel betalingen nog onderweg, bevestigt de Betaalvereniging. “Het gaat niet om afzonderlijke bankproblemen, maar om een vertraging in de hele keten. De systemen moeten de achterstallige transacties stap voor stap inhalen.”

Volgens de vereniging zouden vrijdagochtend alle betalingen weer normaal moeten verlopen en zijn de vertraagde bedragen dan bijgeschreven op de rekeningen van klanten.

Geen risico voor veiligheid of data

De Betaalvereniging benadrukt dat er geen risico is geweest voor de veiligheid van klantgegevens of bankrekeningen. “Het betrof een technisch probleem bij de verwerking van betalingen, niet een beveiligingslek of cyberaanval,” aldus de woordvoerder.

Worldline heeft bevestigd dat de fout is ontstaan tijdens regulier onderhoud. “We betreuren de overlast voor consumenten en banken en hebben direct maatregelen genomen om herhaling te voorkomen,” laat het bedrijf in een verklaring weten.

Banken bieden excuses aan

Verschillende Nederlandse banken hebben inmiddels gereageerd op de storing. Rabobank en ING meldden dat klanten “mogelijk later dan gebruikelijk hun betalingen ontvangen” en dat er “hard wordt gewerkt om alles zo snel mogelijk te verwerken.” Ook ABN AMRO liet weten dat alle transacties worden ingehaald en dat klanten geen geld verliezen door de vertraging.

“Het geld is niet verdwenen, het komt alleen later binnen dan normaal,” aldus een woordvoerder van een grote bank. “We begrijpen dat dit vervelend is, zeker als mensen rekeningen hebben gepland op basis van hun salarisstorting.”

Achtergrond: hoe betalingen verwerkt worden

Bij vrijwel alle Nederlandse banken worden girale betalingen, zoals salarisstortingen en toeslagen, via een interbancair systeem verwerkt. Bedrijven of instanties dienen de betalingen in, waarna deze via schakels als Worldline worden doorgestuurd naar de juiste banken.

Een storing in één van deze schakels kan direct gevolgen hebben voor miljoenen betalingen. De meeste banken hebben inmiddels automatische noodprocedures, maar het volledig herstellen van zo’n keten kost tijd — vooral op piekmomenten zoals rond de 23ste of de laatste dag van de maand.

Verwachting: vrijdag alles weer op schema

Volgens de Betaalvereniging Nederland worden de laatste achterstallige betalingen vrijdagochtend vroeg verwerkt. Klanten die hun salaris of toeslag nog niet hebben ontvangen, hoeven zelf geen actie te ondernemen. “Het geld staat er gewoon bij zodra de systemen weer synchroon lopen,” aldus de woordvoerder.

Hoewel het incident geen blijvende schade heeft veroorzaakt, benadrukken banken dat ze samen met Worldline kijken hoe soortgelijke storingen in de toekomst kunnen worden voorkomen.

“Het vertrouwen in elektronische betalingen is groot in Nederland, en dat willen we ook zo houden,” zegt de Betaalvereniging. “Een storing als deze is uitzonderlijk, maar juist daardoor valt het des te meer op.”

Gerelateerde Artikelen

Laat uw reactie hier achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Goed op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws, verdiepende verhalen en exclusieve updates direct in je inbox.

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

Unlock Premium Content!

Sign up for our
premium membership today.

Categorieën

    Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, exclusieve verhalen en deskundige inzichten rechtstreeks in je inbox. Word vandaag nog lid van onze community!

    Contact Informatie

    Heb je een vraag, tip of opmerking? We staan voor je klaar. 

    © 2025 Nieuws Arena. Alle rechten voorbehouden.