Walgelijk: zieke kinderen kaalgeschoren en laten huilen voor miljoenen aan nepdonaties

Ouders van ernstig zieke kinderen zijn wereldwijd slachtoffer geworden van een geraffineerde oplichtingsconstructie waarbij emotionele nepfilmpjes werden ingezet om geld in te zamelen voor medische behandelingen. Dat onthult de BBC in de onderzoeks­podcast World Secrets: The Child Cancer Scam. Volgens het onderzoek zijn zeker vijftien gezinnen misleid, terwijl een internationaal netwerk van fondsenwervers miljoenen euro’s wist binnen te halen. Het geld kwam echter nauwelijks of helemaal niet terecht bij de kinderen voor wie het bedoeld was.

In meerdere landen werden gezinnen met kinderen die aan kanker leden benaderd door organisaties en fondsenwervers die hulp beloofden bij het ophalen van geld voor dure behandelingen. De ouders kregen te horen dat professionele campagnes hun enige kans waren om het leven van hun kind te redden. Wat zij niet wisten, was dat de fondsenwervers vrijwel de volledige opbrengst voor zichzelf hielden.

Een van de meest schrijnende verhalen is dat van Khalil, een zevenjarig jongetje uit de Filipijnen. In een video die online werd verspreid, is te zien hoe hij donateurs smeekt om hulp, terwijl zijn familie zegt de medische kosten niet meer te kunnen dragen. De beelden wekken de indruk dat Khalil zwaar ziek is en dringend behandeling nodig heeft.

Volgens zijn moeder was vrijwel alles in de video in scène gezet. Voor de opnames werd Khalils hoofd kaalgeschoren, werd een nepinfuus aangelegd en moest het gezin doen alsof het zijn verjaardag was om extra emotie op te roepen. Om Khalil te laten huilen, werden er gesneden uien naast hem gelegd. De video was volledig gericht op het oproepen van medelijden en het aanzetten tot donaties.

De campagne rondom Khalil leverde omgerekend ongeveer 23.000 euro op. Van dat bedrag ontving het gezin uiteindelijk slechts 600 euro. De rest verdween bij de organisatoren van de inzamelingsactie. De moeder kreeg te horen dat de actie was mislukt en dat er nauwelijks geld was opgehaald. Een jaar na het opnemen van de video overleed Khalil.

“Als ik had geweten hoeveel geld er werkelijk was ingezameld, zou mijn zoon er misschien nog zijn,” zegt zijn moeder in de BBC-podcast. “Ik begrijp niet hoe mensen zoiets kunnen doen met een ziek kind.”

Volgens de BBC zijn minstens negen gezinnen opgelicht door hetzelfde netwerk van fondsenwervers. In totaal zou het netwerk zeker 3,4 miljoen euro hebben verdiend aan misleidende campagnes. Het geld werd opgehaald via sociale media, donatieplatforms en internationale fondsenwervingsacties, vaak met professioneel gemonteerde video’s en emotionele verhalen.

De BBC wijst een Israëlische man, Erez Hadari, aan als sleutelfiguur binnen het netwerk. Hadari woont in Canada en zou betrokken zijn bij de organisatie ‘Chance Letikva’, die beweerde geld in te zamelen voor zieke kinderen. Een klokkenluider verklaart dat binnen het netwerk bewust werd gezocht naar ‘knappe’ kinderen tussen de drie en negen jaar oud, bij voorkeur zonder haar, omdat dat meer medelijden zou oproepen bij donateurs.

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat sommige campagnes zelfs na het overlijden van de kinderen geld bleven binnenhalen. Fondsenwervingsacties voor Khalil en voor een Mexicaanse jongen genaamd Hector zouden volgens de BBC nog steeds actief zijn, terwijl beide kinderen inmiddels zijn overleden.

De onthullingen hebben internationaal tot verontwaardiging geleid. Deskundigen waarschuwen dat het verhaal laat zien hoe kwetsbaar ouders van ernstig zieke kinderen zijn voor misbruik, vooral wanneer zij geen andere opties zien om dure medische zorg te financieren. Tegelijkertijd roept de zaak vragen op over het toezicht op internationale fondsenwerving en de controle op online donatiecampagnes.

De BBC benadrukt dat het onderzoek nog loopt en dat meerdere autoriteiten inmiddels zijn geïnformeerd. Voor de getroffen families komt die aandacht te laat. Zij blijven achter met verlies, schuldgevoel en het besef dat het medeleven van duizenden donateurs is misbruikt voor grootschalige oplichting.

Gerelateerde Artikelen

Laat uw reactie hier achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief

Goed op de hoogte blijven? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg het laatste nieuws, verdiepende verhalen en exclusieve updates direct in je inbox.

You have been successfully Subscribed! Ops! Something went wrong, please try again.

Unlock Premium Content!

Sign up for our
premium membership today.

Categorieën

    Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang de laatste updates, exclusieve verhalen en deskundige inzichten rechtstreeks in je inbox. Word vandaag nog lid van onze community!

    Contact Informatie

    Heb je een vraag, tip of opmerking? We staan voor je klaar. 

    © 2025 Nieuws Arena. Alle rechten voorbehouden.